VASILE ANDRU
Taina
Hiacinta era foarte aproape de Dumnezeu când s-a prăbușit, în Himalaya
Părinții sau nașii, botezând-o cu
numele Taina Hyacintha, au programat-o cu o moarte „mitologică”. Tatăl,
savantul, știa cine a fost Hyacintha și ce moarte atroce a avut, dar, om rațional,
nu admitea că numele influențează destinul.
În primăvara 1992, în Himalaya,
mi-am luat rămas bun de la Hyacintha, drumurile noastre se separau: eu am rămas
la poalele muntelui, la o mănăstire lamaistă; iar dânsa, în echipă cu Sandita, tot
alpinistă part time,
au continuat urcușul, pe creste, cu o dotare modestă, cu doar zece porteri
însoțitori, intr-o expediție teribilă, vrând să atingă un pisc redutabil, Dhaulagiri
(8167 m.)
Mi s-a părut, o clipă, că aș putea
să le determin să-și schimbe planul vieții; și să rămână aici, la mănăstirea
lamaistă care ne oferea o ospitalitate necondiționată, adică nu ne cerea sa ne
convertim, ci puteam să slujim dumnezeului cu care venisem de-acasă… Să încerc
să le schimb planul vieții…Totuși nu eram convins că aici, în mănăstire,
Dumnezeu ar fi mai palpabil decât pe vârful Dhaulagiri unde mergea Hyacintha.
Simțeam o bucurie că ea va ajunge acolo… că tot asceză se cheamă ceea ce face
ea… Orgoliul monahicesc a născut zicerea: „doar mănăstirea e tinda raiului”.
Cunoscusem multe tinde ale raiului, iar mănăstirea era, mai curând,
sala de așteptare
a unui rai plauzibil.
Hyacintha: Dar
eu nu pe Dumnezeu îl caut, Andrule. Eu sunt doar o alpinistă. Mai bine zis,
sunt doar o alpinistă part time!
(În principal, full time, ea era lector universitar. Absolvise două Facultăți politehnică
și filologie.)
Andru: Şi în mănăstire, Dumnezeu
este la purtător... Iubesc mănăstirea ca oaspete, după cum iubesc planeta asta
ca oaspete. Pun și eu osul la treabă, la asceză adică, că nu-s un oaspete somnoros.
Dar știu că Dumnezeu nu-i chiriaș într-un templu, ci se află oriunde Îl aduci
tu, oriunde Îl chemi. Tu, pe piscul Dhaulagiri, vei atinge cerul cu mânuța
ta... Noi, aici, pe prispe mănăstirești, suntem departe de cerul pe care tu îl
vei atinge cu mâna. Asta mi-a spus-o și un mahatma din Uttarkashi: Sri Tapovan…
A zis că pe zeii săi el nu i-a aflat în templu, ci i-a aflat numai in munți.
Sri Tapovan este un mistic hoinar prin Himalaya.
Atunci tu de ce iubești stupa asta?
Eu sunt un hoinar prin mănăstiri. Nu
știu alții cum sunt... dar eu simt că aici emoțiile religioase sunt mai
intense. Intense până la fosforescență. Pentru Sri Tapovan, emoțiile religioase
erau mai intense în pustia muntelui. Despre tine aș spune că, cu cât urci mai
sus în Himalaya, cu atît ești mai aproape de cer. Şi vei fi mai aproape de
legenda ta personală.
Ştii, Andrule, eu mă piș pe legenda
mea personală. Noi urcăm muntele pentru că muntele există. Acolo sus, se află
universul paralel de care vorbesc inițiații. Intri în altă lume. Acea lume mă
copleșește. Şi cobor de pe munte numai ca să mai am unde urca din nou, încă o
dată. Acolo... te muți în alt tărâm. Pentru asta ne ducem noi pe Acoperișul Lumii.
Eu am mai urcat o dată în Himalaya, tot pentru Dhaulagiri, dar n-am reușit să-l
ating. Am ajuns însă destul de sus, destul de aprope de vârf.
Aș face o
comparație între alpinist și monah. Într-o mănăstire se poate și trândăvi, iar
un leneș precum cuviosul Aretas și-a găsit mântuirea în clausură. Pe când cinul
vostru, al alpiniștilor himalaieni, exclude orice
trândavie... Este singura asceză perfectă...
Taina Hyacintha: Tu citești totul în cheie religioasă, Andrule. Este ticul tău
profesional, să zic așa. Sau poate mă idealizezi pe mine... Îți cam idealizezi
colegii de generație, vrei să inventezi niște genii în biata noastră
promoție... Sau îți repari niște frustrări personale... că-n mintea lui homo viator există o fantasmă de
expediționar... Vorbind în cheia ta mistică, evident, Dumnezeu e tare greu abordabil
în locuri friguroase, între zăpezi veșnice. Vezi, marile religii s-au născut la
tropice.
Eu cred ferm că
tu, Taina, pe măsură ce urci pe culme, ești mai aproape de Dumnezeu. Chiar dacă
Dumnezeu este o vastitate interioară, e nevoie de o scară, de un munte... un
Carmel... un Tabor... Ca să-l descoperi, îți trebuie fie un munte; iar ca să-l
slujești, un templu... Așa că eu te laud acum, și-ți spun că ești mai vrednică decât
toți devoții... Dar, în acest ceas, sufletul meu este mâhnit, Hyacintha...
Ai vreo presimțire... cu privire la
ascensiune? Nu-mi ascunde, cred că știi ceva, simți ceva... Voi ăștia, cu yoga,
cu zen-ul, cu samadhi, știți ceva. Eu nu sunt superstițioasă, nu mă sperii. Te
rog, nu mă cocoloși, spune-mi în față. Orice mi-ai zice, tot nu mă abat, ceasul
pornirii e decis, cei 10 porters au bagajele în spinare... Dar spune-mi dacă ai vreo presimțire.
Ştii, și Alexandru cel Mare când mergea la război, consulta oracolul. Așa şi
eu... Spune-mi, ajung sau nu ajung pe Dhaulagiri?
Nu știu,
Hyacintha. Nu pot să profețesc, ci cel mult să ursesc... Munții ăștia au toți
imensitate, și piscul de 5000 de metri seamănă cu cel de 8172 de metri. Eu și
la 2300 de metri, simt că Himalaya mi-a arătat tot ce are. După cum... nu trebuie
să bei tot oceanul ca să afli că apa lui e sărată... Dar astea sunt parabole,
ori tu vrei un oracol. Nu știu, Hyacintha. Nu pot profeți, dar pot ursi. Tu vei
ajunge la Dhaulagiri...
Când voi scrie despre acestea, peste
22 de ani, lucrurile vor fi deja întâmplate, așa că voi putea face profeții
despre trecut... Atunci, discuția despre drumurile noastre care se bifurcă va
fi fost parțial oraculară...
Hyacintha: Am
priceput că tu vrei ca eu și Sandita să
rămânem aici, să ne convertești la meditația Om
mani padme hum... de frică mare că neam putea prăbuși... Să știi că orice alpinist în
Himalaya este conștient că pasul următor poate
fi fatal... și totuși în fiecare an suntem tot
mai mulți care batem munții. Ai vrea să
rămânem aici, în perspectiva de a muri
liniștite în bârlogul nostru... și tu să ne
înveți să atingem extazul mistic... Dar noi două, Sandita
și cu mine... am atins extazul – mistic sau nemistic.
Şi... e timpul să pornim la drum. Am trândăvit frumos
pe aici, am făcut antrenament și dozarea efortului
la relieful înconjurător, urcat și coborât, cinci
zile, febră musculară, articulații desclănțate, glezne
sucite. În satul din vale, două zile de trândăvie, așteptându-l pe
godo-ul nostru cu nume de indian, Bhakti, care ne-a găsit porteri,
ne-a dotat cu
de toate... Dar,
în timp ce-l așteptam, în casa lui, Pushpa ne-a făcut rost de vopsele... am
făcut stegulețe cu embleme, că la Base Camp mai este o expediție gata să ia cu
asalt Piscul, o expediție siberiano-germană, și să nu creadă „comuniștii și fasciștii
ăia” din expediția siberiano-germană că noi am fi doar simpli trekkeri
prin Base Camp... Am și un steguleț tricolor pe care-l voi planta
acolo, pe vârf... Așa că o luăm în sus. Sper să ne putem ține după porteri. Conducătorul
lor, ăsta din sat, a fost de vreo 20 de ori în Base Camp, așa că știe drumul. Base Camp, adică
Tabăra de Bază, care se află la 5000 de metri altitudine, este prima mare
etapă. Porterii
ne conduc până acolo, apoi ei coboară și ne lasă singure în Base
Camp, unde ne
mai antrenăm și
așteptăm un timp bun de urcare. De acolo, ultimul asalt îl vom da însoțite doar
de un șerpaș... și noi două...
Așadar drumurile noastre se vor
separa. Eu aveam să rămân la ospitaliera mănăstire, cu canonul meu, iar
Hyacintha avea să urce marele munte, canonul ei. Cei zece porteri
erau gata de plecare, încărcați cu bagaje, echipament și alimente
pentru cinci săptămâni. Măștile de oxigen erau pregătite, că pe înălțimi aerul
este foarte rarefiat. I-am zis:
Taina, eu acum sărut mâna ta care va
atinge cerul. Este pentru mine o clipă superlativă, să sărut mâna care va
atinge cerul.
Am spus-o cu o cutremurare care-mi trăda
presimțirea finalului, și Hyacintha a fost emoționată. Dar a parat lovitura cu
o îmbrâncitură de duh, băiețească: Fuck you!...
sau așa ceva... Avea o lacrimă în colțul ochilor când a spus asta, poate din
cauza emoției, poate din cauza frigului: eram totuși în Himalaya!
Deși este sobră si are humor cu
carul... a resimțit elegia clipei. Ca marii asceți, gândul morții, vecinătatea
morții, îi dubla focul vieții și nicidecum n-o trăgea îndărăt. Mărturisesc că,
pe atunci, eu nu aveam „amintirea morții”; or, fără aceasta, niciodată nu simți
abisul existenței sau culmile ei. Fără amintirea morții riști să te crezi
nemuritor, nu în glorie ci în inconștiență, iar asta te ține la suprafața
lumii, nu în inima ei; la suprafața lui Dumnezeu nu în miezul legii Lui...
Riști să crezi că ai timp pentru tot felul de mărunțișuri... estetice. În
privința asta, Hyacintha era cu 21 de pași înaintea mea, folosind codul Scării Sinaite.
Mai mult, deși nu îl citise pe Evagrie Ponticul, în clipa
asta era la înălțimea lui Evagrie Ponticul: avea amintirea morții, de aceea era
strașnic de tonică și pusă pe șotii uraniene...
În această stare de suflet ne-am
despărțit. Nu știam că era ultima oară când o mai văd. Şi-mi părea rău ca am
rostit acele cuvinte care, vrând să fie admirative, erau testamentare: Sărut
mâna ta care va atinge cerul... Era ca și cum aș fi zis: Sărut mâna ta care va
da mâna cu Dumnezeu... Vorbele mari pot programa subconștientul cu măreție, dar
pot programa și viitorul tău, destinul, cu victorii de dincolo de lume...
De altfel, ziceam, prima programare
a destinului ei cu neant vesel i-au făcut-o părinții sau nașii, cand au
botezat-o Taina... Adică ei n-au ținut cont că nașterea unui copil este chiar
încetarea Tainei, este chiar o destăinuire, adică o întrupare... Doar moartea
este taină absolută, şi nu trebuie să-l sortim pe copil Tainei.
Dar Taina Hyacintha se amuza foarte
tare de ambele nume ale ei. Considera că numele
Hyacintha este o
poreclă nostimă și-i găsea rime culinare, gustoase. Adică nu-i lua în considerare
semnificația mitologică, tragică (Hyacintha din mitologie moare înfășurată
într-un veșmânt otrăvit alb ca neaua), ea nu credea că un asemenea nume poate
fi de rău augur, ci il considera o glumă de proporțiile Olympului...
La plecare, i-a zis Sanditei,
tovarășa sa de drum și de prăpastie... i-a zis râzând de se veseleau și munții
și soarele:
— Pe cai! La drum! Ce mai aștepți?
Înțelege că omul ăsta ne-a dat binecuvântare sinaită și lamaistă, așa că suntem
în pace cu duhurile munților cu și fără cornițe... Pe cai!
A scos un chiot lung, de hiperviață.
Iuuu-huuuhuuuuu! Un chiot cu ecouri. Apoi mi-a zis:
— Promit că-i ultimul chiot pe
care-l scot aici; mi-am permis pentru ca suntem la poale de Nilagiri, pe malul
unui râu, abia la ușile spre Acoperișul Lumii. Când vom fi la înălțime, este
interzis să strigi sau să fluieri. Un chiot ca acesta, poate produce avalanșe fatale...
care te pot trimite direct la Shiva sau la Anapurna, sau cum s-o fi numind
lumea cealaltă în părțile locului...
***
Hyacintha și coechipiera ei au fost
înghițite de o avalanșă, la numai câteva verste de Dhaulagiri. Cu o zi înainte,
expediția siberiano-germană a hotărât să ia drumul spre Vârf, iar româncele au
plecat primele. Vârful era pe aproape, ele voiau să campeze la poalele lui după
ce-l vor fi zărit. Astfel au mai înaintat câteva ore, apoi deodată în fața lor
a strălucit vârful Dhaulagiri, mai orbitor decât l-au văzut din Tabăra de Bază,
palpabil. Din locul acela, strălucea desenat pe orizont piscul care atingea cerul.
Îmi închipui că la
vederea piscului, Hyacintha a trăit o emoție aproape de extaz, dar și-a
stăpânit un binemeritat chiot. A fost o pură coincidență... între extazul ei de
a vedea piscul și producerea avalanșei. Care putea fi stârnită și de o murmuire
de pietre, de o pală de vânt... nu vom ști niciodată.
Trupul Hyacinthei n-a fost găsit.
Peste ani, în Peshware, satul din vale de unde pornești spre Dhaulagiri, i-a
fost ridicat un mic memorial, iar o școala a primit numele româncei care a
poposit acolo înainte de escaladare... înainte de a atinge cerul cu mâna ei. Ea
producea o impresie durabilă ori pe unde trecea, prin vivacitate, prin humor,
prin dărnicie, și oamenii locului și-o mai amintesc. Iar pomenirea lor este cea
mai de preț postumitate.
— Unde v-ați văzut ultima oară, ce
vești ai de la Taina, unde ar putea fi, crezi că este rătăcită pe undeva?... mă
întreba Izabela, verișoara Hiacintei, când am revenit în țară, pe 27 iunie.
Crezi că mai trăiește? Oficial, e dată dispărută, dar asta e ambiguu și ne mai
lasă speranțe. Tu ce știi? Ce să-i spun Alexandrei, fiica Tainei? să-i spun că
mai
trăiește?
Tăceam, nu știam mare lucru în plus.
Dar Izabela nici nu voia răspuns, se temea că voi da răspunsuri criptice.
Zicea: Noi o așteptăm... ea va veni într-o zi. Era mereu pusă pe ghidușii...
mereu pusă pe șotii mitologice... Așa și acum, probabil.
(Dintr-un
volum aflat în curs
de editare la
„Junimea”)
M-a impresionat aceasta relatare...
RăspundețiȘtergereFormidabil !!!! Dumnezeu sa o ierte .Asteptam cartea .
RăspundețiȘtergereFormidabil !!!! Dumnezeu sa o ierte .Asteptam cartea .
RăspundețiȘtergereDraga Alu, de astazi stiu numai de blogul voastru si am citit 4 sau 5 oare acuma. Sint Heike din Germania, mama copiilor lui Radu Darvas - poate de amintesti. Radu mi-a povestit foarte mult de Taina si de voi. Si el a dorit foarte mult sa dam numele Taina la primul copilul noastru. Dar copilul a vrut sa fie un Luca.
RăspundețiȘtergereDraga Alu, as vrea sa vorbesc cu tine niste chestii mai private. Cum putem sa facem?
Imi place foarte mult blogul voastru si sint impresionata tare.
Cu drag Heike
Heike, draga mea, am înțeles că ai mailul meu de la Irina. Scrie-mi, te rog. Te îmbrățișez.
ȘtergereMunte. Și nu numai
RăspundețiȘtergereGîndirea de clan – mai mic ori mai mare. Ne periem (deseori la greu) unii pe alții. Dă bine la exterior, cît și nouă.
”Părinții sau nașii, botezând-o cu numele Taina Hyacintha, au programat-o cu o moarte „mitologică”. Tatăl, savantul, știa cine a fost Hyacintha și ce moarte atroce a avut, dar, om rațional, nu admitea că numele influențează destinul.
În primăvara 1992, în Himalaya, mi-am luat rămas bun de la Hyacintha, drumurile noastre se separau: eu am rămas la poalele muntelui, la o mănăstire lamaistă; iar dânsa, în echipă cu Sandita, tot alpinistă part time, au continuat urcușul, pe creste, cu o dotare modestă, cu doar zece porteri însoțitori, intr-o expediție teribilă, vrând să atingă un pisc redutabil, Dhaulagiri (8167 m.)
Mi s-a părut, o clipă, că aș putea să le determin să-și schimbe planul vieții; și să rămână aici, la mănăstirea lamaistă care ne oferea o ospitalitate necondiționată, adică nu ne cerea sa ne convertim, ci puteam să slujim dumnezeului cu care venisem de-acasă… Să încerc să le schimb planul vieții…Totuși nu eram convins că aici, în mănăstire, Dumnezeu ar fi mai palpabil decât pe vârful Dhaulagiri unde mergea Hyacintha. Simțeam o bucurie că ea va ajunge acolo… că tot asceză se cheamă ceea ce face ea… ”
Chit că multe pe-acolo frizează neadevărul. Ca emitent de așa scrise, mai există marea plăcere de a modela realitatea precum plastilina, cuprinzînd în așa proces ditai Dumnezeu.
Nu vă contrazic, dar nici autorului nu pot să-i iau în nume de rău exaltarea.
Ștergereio prostie mai mare ca aiasta cu GANDIREA DE CLAN n-am citit. Tainei ii reprosasem odata ca se inconjoara un o lume cam pestrita...
RăspundețiȘtergerePovestirea apare in volumul "Zece povestiri antume", aparut la Editura Paralela 45 in noiembrie 2016.
RăspundețiȘtergereFrumos scris. Fiecare expeditie are povestea ei și poveștile ei. Cati participanți atâtea povesti, atâtea istorii. Memoria este cea care contează, tocmai pentru ca este selectiva, personală.
RăspundețiȘtergere